Walau di mana sahaja..dari lopak hinggalah ke lautan samudera..ianya terduga, kadang mengasyikkan jua..walau pun hati dah tentulah kecewa..usah ditanya bila akhirnya..KUMPAU!!!!, terimalah ia seadanya...hehehe


Tuesday, October 16, 2007

Lepaskan Kaloi di Sungai Jelai


Kaloi/Lului

Kaloi ni angah yang dapat naikkan sewaktu mancing kat Sungai Jelai..sewaktu tu sebesar tapak tangan jo..bela dia ni lama dekat nak 7/8 tahun..dia ni dah jadi manja mcam kucing..kalau lalu sebelah dia mesti dia yang mengacah orang..bukan sebaliknya..hehe..boleh jo pegang dan di belai, diam je dia macam kucing...semua rajin beri dia makan..kalau angah balik kampung tu, rajin jo pergi menyauk udang kecil untuk beri dia ni makan..tapi ape je dia ni tak makan..aiskrim..durian..rambutan..mangga..semua dia sebat..makanan asasi mcam cengkerik..ulat roti kadang tak mau pulak dia..kalo bagi makanan merapu macam lipan, merah menyala badan dia..omak pulak yang rajin ganti air akuarium dia..selain kadang bercakap dengan ikan ni..samo la mcm kak lang..apo sobab eh ntah..abah pulak rajin beli makanan dia..man dan bangtih membesar di zaman persekolahan sewaktu bersama 'lului' ni..hehe

Akhirnya kerana kesiankan dia ni..masing masing beri keputusan untuk melepaskan dia di sungai sebab katanya sebelum dia mati, baik bagi dia peluang merasa bebas di dunia luar..masalahnya dia berjaya hidup ke atau tidak..tak tau lah apa nasib dia selepas dilepaskan ke sungai pada 16 October 2007.


Saat nak melepaskan kaloi

Masukkan dalam besen besar

Bawak masuk ke dalam kereta

Tempat nak dilepaskan

Dia tak mau dia lari la..masih nak bermanja jugak lagi

Akhirnya tolakkan dia ke tengah arus..muncul sekejap tapi kemudiannya hilang di bawa arus


Syahdu..hehe..Angah yang dapatkan kaloi ni..dia yang lepaskan semula


Sewaktu dah lepaskan dia ke dalam air..dia memang tak mau lari..masih ada je dia main main di persekitaran kaki 'Tuan' dia..lama tunggu beri dia peluang melarikan diri..tapi memandangkan dia tak mau lari..terpaksalah tolak dia ke arus laju..supaya dia di bawak arus..memandangkan lokasi ni tampat orang memancing..ditakuti nanti orang datang mancing, dia datang pulak dekat minta makanan..sebelum hanyut dia tenggelam timbul sebelum akhirnya hilang..begitulah alkisahnya..terpulang lah kepada anda nak turut bersedih membaca cerita ini atau nak ketawa kerana anda sememangnya buta perasaan umpama rejim zionis????..sekiannnn...huhuhu


4 comments:

mike said...

waaa....ikan kalui dah jadi mcm kucing jinak eee....sodih plak ghaso tekonang balik....

Anonymous said...

dio ghoma makan cokelet.kalau ulur jari, di gigit eh skit!!kdg2 bilo lului goram bleh luko jari kono gigit.hehe..rindu lului r..

Anonymous said...

sodih den baco cito ni wei!! lului da tuo kek sg jolai agak eh..dio betino omak ckp kek den hari tu.alaa boceeeekkkk.aaaiii..

mike said...

kaloi betino ko? den pun tak tau...ponek ajar mcm ikan sarkas...lopehkan blik kek sungai tu kira mcm dah graduate la tu....ntah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...